Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fördel att vara lärare när man blir författare

Författarintervju

Flera av Nypons författare har en bakgrund som lärare. Vi bad författaren Torsten Bengtsson berätta om vilka erfarenheter han har med sig från lärarjobbet, in i sitt nya yrke som författare. Här beskriver han det med egna ord.

Innan jag blev författare arbetade jag som specialpedagog på olika stadier i skolan. Jag funderade ofta på barn och ungdomar och deras läsinlärning. Jag brukade tänka på att lära sig läsa är som att klättra uppför ett högt berg. När vi når toppen av berget kan vi se den underbara utsikten över landskapet. Då kan vi låna, läsa och ta till oss vilka böcker vi vill. Ungefär som när vi en gång lärde oss att gå, cykla eller simma.

Börja inte med Stephen King

För att komma upp till toppen av berget måste vi läsa i tusentals timmar. Vi behöver passera olika nivåer. Därför är det viktigt att det finns böcker som är anpassade till den nivå där vi för tillfället befinner oss i vår läsutveckling. Om du till exempel släpper in en klass i årskurs två att fritt låna böcker på ett bibliotek, finns det elever som gladeligen kommer ut med en bok av Stephen King. Boken är vald med omsorg efter det häftiga omslaget. Problemet är att boken är på 600 sidor och du måste stå på toppen av berget för att kunna läsa boken. Det kommer inte att fungera.

Klättringen går olika fort

En del barn behöver längre tid på sig innan de kan klättra vidare till nästa nivå. Det finns de som har olika former av läs- och skrivsvårigheter, som till exempel dyslexi, eller som har svenska som andra språk. De här eleverna behöver böcker som textmässigt är anpassade efter den läsnivå där de befinner sig, men med ett lämpligt innehåll som matchar den faktiska åldern, mognaden och utvecklingen.

Saknade läsvärda böcker

När jag arbetade som specialpedagog tyckte jag att utbudet av anpassade böcker till äldre elever med olika läs- och skrivsvårigheter var magert. De var ofta tråkiga och med ett torftigt innehåll. Det var faktiskt en av anledningarna till att jag själv började skriva böcker.

Nyttiga erfarenheter

I mitt arbete som författare har jag haft nytta av att ha varit lärare. När jag skriver mina böcker är det viktigt att ha något att berätta. Jag vill göra det med en spännande handling som blir drivkraften och som får läsaren att vilja vända blad och läsa ännu mer. Jag gör det med ett språk som är anpassat efter läsarens nivå utan att någonsin göra avkall på innehållet. Detta gör att böckerna faktiskt kan läsas av alla. Jag har aldrig hört någon som har sagt: ”Det där var en bra bok, men var den inte lite lättläst?”