Läsprojekt i Staffanstorp
Helene Karlsson är skolbibliotekarie i Staffanstorp. Där arbetar lärare och elever med olika aktiviteter för att väcka intresset för läsning. Här delar hon med sig av två exempel för att inspirera andra.
Vem läser vad?
I syfte att ge eleverna läsande förebilder gjorde man för ett tag sedan en lässatsning i form av en tävling med namnet ”Vem läser vad?”. I matsalen publicerades bilder på olika pedagoger med var sin bok framför ansiktet. Boken var exempel på vad just den pedagogen gillade att läsa. Eleverna fick gissa vilken pedagog som dolde sig bakom boken på bilden.
Efter ett tag fanns det nya bilder i matsalen. Den här gången såg man både pedagogens ansikte och boken. Hade eleverna gissat rätt eller inte?
Kampanjen resulterade i många olika samtal om böcker och läsning.
Mitt läsande liv
En annan satsning som gjorts på skolan handlade om att eleverna själva skulle se sig som läsare. Utifrån en tidslinje fick eleverna beskriva vilka böcker de hade upplevelser av.
På tidslinjen fanns rubriker som:
En bok jag ville höra om och om igen när jag var liten
Den första boken jag läste
En bok jag läst många gånger
En bok jag minns att någon läste för mig
En bok jag minns att någon i skolan läste för mig
Rubrikerna på tidslinjen anpassades delvis utifrån elevernas egna läserfarenheter. Tanken var att visa för eleverna att de varit i kontakt med fler böcker än vad de kanske trodde, och att få dela den upplevelsen med andra. Det väckte minnen hos eleverna och gav upphov till många fina boksamtal.