Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lättläst är inte ”farligt”

Författaren Joel Berglund är aktuell med en tankeväckande berättelse om en skadad svan – Svanen. Det är Joels tredje lättlästa bok. Vi ställde några frågor till Joel om hur han se på lättläst, och i egenskap av lärare delar han med sig av sina bästa tips till klassrummet.

Vad är lättläst för dig?
– Den frågan blir svårare och svårare att svara på. Idag finns alla möjliga sorters lättlästa texter som har olika syften – och det är bra! För mig är en lättläst text ett sätt att berätta en historia som så många som möjligt kan få ta del av.

Varför är lättläst viktigt?
– Det är en viktig resurs när det gäller att få igång läsningen hos ovana läsare eller hos de som möter hinder i språket. Det finns lärare som inte vill använda lättläst med hänvisning till att det är bättre att använda ”riktiga böcker”. Men jag ser en hel del problem med ett sådant synsätt. Till och med för mig som är författare till yrket kan det vara svårt att ge en klar definition på vad ”riktiga böcker” egentligen är. Även om det skulle finnas så behöver de inte utesluta varandra. Det är absolut inte farligt för elever att både läsa lättlästa, korta böcker och längre, mer krävande texter – tvärtom!

Kan du ge tre tips på hur man kan jobba med lättlästa böcker i klassrummet?
– Läs på många olika sätt. Högt, tyst, gemensamt och enskilt.

– Variera sättet att göra urval. Ibland kan du låta eleverna välja bok, gör det till en rolig uppgift att besöka ett bibliotek, läsa på omslag med mera. Nästa gång väljer du en bok som hela klassen ska läsa och anpassa arbetsuppgifterna därefter.

– Kombinera läsningen med interaktiva skrivövningar. Låt eleverna välja en karaktär från boken, skriv ett gemensamt brev till karaktären med till exempel frågor, råd och hälsningar. Om du vill kan du till nästa lektion ha skrivit ett svar från karaktären. Det brukar eleverna tycka är väldigt roligt!