Ungdomar knyter band genom boksamtal
15 introduktionselever från Sturegymnasiet i Halmstad ska under våren läsa och diskutera boken Lever du? i ett projekt där målet är social integration.
Forskningsstudien, som bekostas av Region Halland, ska resultera i en ny regional modell för litteratursamtal.
Förhoppningen med studien är att hitta en form för ett inkluderande samtal om litteratur – något som saknas trots att det inte råder brist på bokcirklar. Ungdomarna som deltar är unga nyanlända som läser i en introduktionsklass för att kunna börja gymnasiet.
– Alla samtal om litteratur är inte lika språkutvecklande. Genom projektet vill vi hitta en modell för utvecklande samtal som bibliotekarier kan hämta kunskap och få tips och råd från, säger Jonas Asklund, som är universitetslektor i litteraturvetenskap och utbildar lärarstudenter på Högskolan i Halmstad.
– Nyanlända är en stor målgrupp för biblioteken som i många fall har anpassat sitt utbud för gruppen. Det finns gott om litteratursamtal på biblioteken runt om i länet i dag, men det här är första gången som samtalen genomförs i ett forskningssammanhang, säger Jonas Asklund.
Läser och bokpratar
Ungdomarna som har samlats i en sal på Högskolan denna eftermiddag för en uppstartsträff har precis fått se boken som de ska läsa och prata om under våren. Boken heter Lever du? och skildrar flyktingars situation.
Mohammad Awad ser fram emot att vara med i litteratursamtalen.
– Det är bra. Vi pratade om en bok förra året och och jag tyckte om det, säger han.
Klasskamraten Rand Abdullah håller med. Hon kom till Sverige från Irak för snart två år sedan. Men boksamtalen blir något nytt för henne.
– Det ska bli spännande, säger hon.
Lättläst växer
Under introduktionen samtalade gruppen kring en bok med bilder. I projektet kommer samtalet i fortsättningen att kretsa kring en bok i genren lättläst. En genre som växer och som behöver ta sin plats även i didaktiken.
– Genom projektet kan vi ta fram en modell för litteratursamtal, men det blir också ett sätt att få in lättläst i lärarutbildningen, säger Jonas Asklund och förklarar att lättläst litteratur inte finns med i utbildningen, trots att det är en form av litteratur som många använder sig av och en genre som växer och där kvaliteten ökar.
Användbar modell
Forskningsstudien genomförs av Högskolan med finansiering från Region Halland och Regionbiblioteket, för att komma folk- och skolbiblioteken i länet till gagn.
Ingegärd Brandt, som är skolbibliotekarie på Sturegymnasiet, är imponerad av ungdomarna och tycker att det är viktigt att se behoven hos målgruppen.
– Det är viktigt att öka samverkan mellan lärare och bibliotekspersonal. Samtidigt är det jätteviktigt att ungdomarna läser och samtalar. Och de vågar prata, säger hon och ger stort beröm till introduktionseleverna som under eftermiddagen har visat att de gärna pratar om litteratur, även när det handlar om svåra frågor.
Text och foto: Lotta Andersson